• Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
Strategy House
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan

Bloggen til Strategy House

Vi publiserer våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland nedenfor. Nytt innhold legges ut ca hver 6. uke.
​For å motta varsel når vi publiserer nye analyser, kan du fylle ut skjemaet til høyre. 
Abonner

    Om bloggen

    Her publiserer vi våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland. Om du vil abonnere på våre innlegg, kan du gjøre det via denne lenken. Da får du e-post hver gang vi publiserer noe nytt. 

    Vi publiserer nye analyser ca 6-9 ganger i året

    Arkiv

    December 2020
    December 2019
    November 2019
    June 2019
    April 2019
    December 2018
    August 2018
    April 2018

    Kategorier

    All

Back to Blog

DAGLIGVARELEVERANDØR ELLER MERKEVARELEVERANDØR?

12/4/2018

 
​Forbrukernes økende forventning om at dagligvarer er tilgjengelig flere steder enn i den tradisjonelle dagligvarebutikken gir leverandører nye muligheter.

DLF i Danmark skifter navn

DLF i Danmark fremstår som en offensiv partner i medlemsbedriftenes omstilling til nye konkurransesituasjoner, teknologier og salgskanaler. Samtidig som de feirer 50-årsjubileum som forening skifter DLF Danmark navn til Mærkevareleverandørerne. De gir veldig gode begrunnelser for navneendringen:
Vi tilpasser nu navnet, så det er mere i overensstemmelse med foreningens nutidige og fremtidige aktiviteter. Vi vil gerne synliggøre mærkevarens værdi, for den spiller en vigtig værdiskabende rolle i forhold til innovation som gavner forbrugerne.
​Niels Jensen, foreningsdirektør i Mærkevareleverandørerne

​Merkevare er også lojalitet, og betydningen det får vil øke i takt med at digitaliseringsgraden blir større. Grafen viser merverdiuttaket man ofte ser i mer digitaliserte verdikjeder. Oversatt til dagligvarebransjen betyr det at man må ha noe unik kontroll over råvaren og/eller forbrukeren for å ta ut gode marginer. Styrking av merkevaren er det beste virkemiddelet en dagligvareprodusent har i arsenalet. 
Picture
​Mærkevareleverandørerne gjør også andre refleksjoner som har betydning for norske forhold. Bransjeglidning og nye salgskanaler er sentralt i DLF Danmarks omprofilering. 
Det er drevet af forbrugertrends og af e-handlen. Forbrugerne tænker ikke på, om de køber deres varer fra den ene eller den anden kanal. Vi tror, at hele den kanalglidning bliver et vigtigt element i fremtiden. Som forening skal vi forsøge at inspirere medlemmerne til hvilke andre kanaler, de skal fokusere på, og hvilke forretningsmodeller, der er relevante i de kanaler.
​Dette poenget er langt bredere enn hylleplass hos Kolonial.no eller Adams Matkasse. Mærkevareleverandørerne viser også til variasjonen man har fått i måltidsløsninger: for on-the-go, takeaway, måltidskasser er løsninger som er med på å endre forbrukerens forhold til dagligvarer. Deres nye fokus på bransjeglidning gjør også at de åpner for medlemskap fra merkevareaktører som ikke er representert i dagligvaren, men som har en profil som ligner på merkevareaktører i dagligvarehandelen. 

Hva betyr det for Norge?

I Strategy House tror vi at det kloke samspillet mellom forbrukers ønsker, og leverandørenes innovasjon og kommunikasjon er et bedre virkemiddel for å balansere ut kjedemakten enn prisregulering eller lov om handelsskikk. Danske Mærkevareleverandørerne kan gi mye inspirasjon til norske aktører. I går publiserte de to ulike rapporter om digitalisering i dansk dagligvare. Rapportene konkluderer med at det er få aktører som har kommet langt med digitaliseringen, men de fremhever flere konkrete tiltak produsenter har gjort, både i produksjon, forbrukerkommunikasjonen og annet. Rapportene er litt tungleste (mao bærer mye preg av konsulentspråk), men gir interessante innsikter som faller i hovedsak godt sammen med erfaringer vi har gjort oss. Vi deler også rapportforfatternes syn på hvordan man går godt i gang for å arbeide med digitaliseringen: eksperimentering med små prosjekter som gir quick wins. 
​Som en konsekvens av de lange trendene både knyttet til nettbasert kommunikasjon og bedret logistikk er det forbrukeren som stadig styrker sin posisjon; ikke mellomleddene. Det er gode nyheter for merkevareselskaper som vil gjennomføre tiltak for å styring i utviklingen, styrke konkurransekraften og øke topplinjen. Følger man danske Mærkevareleverandørernes råd, er det særlig tre hovedsatsninger som vil lønne seg: 
  1. Styrke merkevaren
  2. Utvikle seg i nye salgskanaler
  3. Ny og bedre innovasjon
​Strategy House kan bidra i utviklingsprosesser innen hver av områdene. Ta kontakt dersom dere ønsker å vite mer om hva vi kan bidra med.
1 Comment
read more

    Send oss en melding om du lurer på noe

Send e-post

Ring oss på +47 95 77 77 73

Besøksadresse: Lysaker torg 6

​Strategy House AS
Postboks 181, 1325 Lysaker