• Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
Strategy House
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan

Bloggen til Strategy House

Vi publiserer våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland nedenfor. Nytt innhold legges ut ca hver 6. uke.
​For å motta varsel når vi publiserer nye analyser, kan du fylle ut skjemaet til høyre. 
Abonner

    Om bloggen

    Her publiserer vi våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland. Om du vil abonnere på våre innlegg, kan du gjøre det via denne lenken. Da får du e-post hver gang vi publiserer noe nytt. 

    Vi publiserer nye analyser ca 6-9 ganger i året

    Arkiv

    December 2020
    December 2019
    November 2019
    June 2019
    April 2019
    December 2018
    August 2018
    April 2018

    Kategorier

    All

Back to Blog

Matsvinnet kan reduseres ytterligere

20/6/2019

 
De siste 10 årene har det vært en økende bevissthet om omfanget av matsvinn i Norge, samt de økonomiske og miljømessige konsekvensene dette får. Næringslivet har tatt grep, og regjeringens målsetning om 15 % reduksjon i norsk matsvinn innen 2020 er innen rekkevidde. Grepene som er tatt er i hovedsak lokale, eller begrenset til den enkelte aktøren. Tiltak som vil ha mest effekt - særlig hvis man skal fortsette reduksjonen - er prosjekter som skjer på tvers av aktører, forover og bakover i verdikjeder (og i en del tilfeller, på tvers også).

Reduksjon av matsvinn vil være et tilbakevendende tema for Strategy House etter sommeren, og utover høsten. I denne omgangen ønsker vi å presentere våre overordnede ideer om temaet. For en del vil vi kanskje slå inn åpne dører, men hvis det er tilfelle så etterlyser vi flere tegn på at gode, effektive tiltak er igangsatt, som innebærer arbeid på tvers av verdikjeder, fra jord til bord.

Fakta om matsvinn

1/3 av all mat som produseres i verden, kastes eller blir ødelagt
I Norge kaster man over 385 000 tonn
Den økonomiske verdien av matsvinnet i Norge er 21,9 mrd kr
Matsvinnet i Norge tilsvarer 2 % av våre nasjonale klimautslipp

Årsaker til matsvinnet

Fordeling av holdbarhetstid mellom aktører
Emballasjestørrelser og -løsninger
Ordre- og prognoseavvik
Mangel på kunnskap om riktig oppbevaring av maten
Etikett med "Siste forbruksdag" i stedet for "Best før"

Kilde: Matsvinn.no
Picture
Det finnes mørketall for matsvinnet i Norge, både fra matindustrien og fra forbruker. Matsvinn.no anerkjenner bla. at de ikke vet hvor mye som forsvinner i sluk både i private hjem og i matvareindustri. Flere av de viktigste årsakene til matsvinnet krever at man arbeider annerledes med tematikken. Utfordringene løses ikke, med mindre hvert ledd tenker over hvordan man bidrar med å løse matsvinnsproblematikk for aktører i andre deler av verdikjeden - at man jobber gjennom verdikjeden, i stedet for å jobbe som individuelle aktører.

Mye av svinnet oppstår fordi man ikke optimaliserer løsninger for kommende ledd i verdikjeden, og siden mange deler av verdikjeden sjeldent "prater sammen", så blir aldri behovet for nytenkning avdekket. I tillegg er vår klare tro at man kommer mye lenger hvis man fokuserer på å optimalisere verdien av sine varer, i stedet for å tenke på å redusere matkastingen alene. Svinn skjer hver gang en vare selges for mindre enn den opprinnelige markedsverdien, og det reelle økonomiske svinnet ved matsvinn er større enn de 21,9 mrd Matsvinn.no beregner.  

Vårt hovedmål med Matsvinnreduksjon

Picture
I stedet for å tenke: "hvordan håndterer man ukurans?" 
​
Tenke: "hvordan oppsto denne ukuransen, og kan vi unngå at det oppstår igjen?"
Nytenkning innen temaet matsvinn innebærer ikke bare at man tenker gjennom verdikjeden, det betyr også at man finner utradisjonelle løsninger på problemet. For eksempel kan produktutvikling være et område som bidrar til å redusere matsvinnet. Et godt case på dette er kaffe. Norsk kaffeforbruk har vært stabilt høyt i mange tiår, men likevel har nordmenn redusert forbruket av råkaffe med 10 % de siste 30 årene. Dette har skjedd uten at bransjen selv har tatt direkte grep, men på grunn av bransjens nyvinninger, og endringer av norske forbrukers kaffevaner. Særlig på grunn av nye produkter som gjør espresso-varianter og andre varianter av single serve coffee mer populært hos forbruker.
Strategy House har virkemidler og prosesser som er veldig godt egnet for å etablere prosjekter gjennom verdikjeden, temaer dette kan gjelde er for eksempel:
  • ​Sortering gjennom verdikjeden
  • Samspill mellom salgskanaler
  • Informasjon og logistikk
  • Produktutvikling
  • Emballasje
  • Ferskvarer - mer krevende, men mer verdifullt
Strategy House kommer til å satse videre på prosjekter med mål om å redusere matsvinn. Vi er svært interessert i å høre fra deg, dersom du har tilbakemeldinger, ideer til prosjekter, eller er interessert i å vite mer om vårt arbeid med matsvinn. Dersom du ønsker å gi oss et svar, send oss en kommentar via skjemaet nedenfor
Etter sommeren vil vi returnere med innlegg som går mer i dybden på ulike temaer innen reduseringen av matsvinn, og vi vil også sette pris på alle forslag og ideer andre ønsker å dele med oss.
Send inn svar
0 Comments
read more

    Send oss en melding om du lurer på noe

Send e-post

Ring oss på +47 95 77 77 73

Besøksadresse: Lysaker torg 6

​Strategy House AS
Postboks 181, 1325 Lysaker