• Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Skattefunn-søknad
    • Om SkatteFUNN
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Skattefunn-søknad
    • Om SkatteFUNN
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
Strategy House
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Skattefunn-søknad
    • Om SkatteFUNN
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan

Bloggen til Strategy House

Vi publiserer våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland nedenfor. Nytt innhold legges ut ca hver 6. uke.
​For å motta varsel når vi publiserer nye analyser, kan du fylle ut skjemaet til høyre. 
Abonner

    Om bloggen

    Her publiserer vi våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland. Om du vil abonnere på våre innlegg, kan du gjøre det via denne lenken. Da får du e-post hver gang vi publiserer noe nytt. 

    Vi publiserer nye analyser ca 6-9 ganger i året

    Arkiv

    December 2020
    December 2019
    November 2019
    June 2019
    April 2019
    December 2018
    August 2018
    April 2018

    Kategorier

    All

Back to Blog

Etter korona: Rally i serveringsmarkedet

16/12/2020

 
Picture
Knapt noen del av økonomien har lidd mer i 2020 enn serveringsmarkedet, særlig segmenter og enkeltaktører som ikke har kunnet hente noe av den tapte fortjenesten i fra takeaway og hjemleveringsmarkedet. NHO spår at alle covid-restriksjoner er borte til sommeren, og vi får en sterk vekst i privat forbruk. Etter alle solemerker kan 2021 i sum bli et rekordår for bransjen.
Likevel er det særlig en grunn til at aktører i serveringsmarkedet ikke bør ta et godt nytt år for gitt: sannsynligvis vil ikke et post-covid status quo tilsvare "business as usual" de siste årene. Det blir en ny kamp for forbrukerens gunst, nye leverandører som vil kjempe seg frem, og nye forbrukervaner man må ta stilling til. Et rally i serveringsmarkedet er veldig godt nytt for fremoverlente bedrifter som evner å omstille seg hurtig og la seg styre av forbrukerens ønsker, ikke et ønske om å gjenskape driften fra 2010-tallet. 
Picture
Vi har ikke svarene på hvilke konkrete tiltak eller trender som vil føre til størst vekst etter pandemien, men vi kjenner til suksessfaktorene vellykkede konsepter og kjeder vil følge:
  • Bruke første kvartal til god planlegging av tiltak for når restriksjoner forsvinner
  • Er raske i å sette nye konsepter og tiltak i test
  • Bevisst utprøving, og måle hva som fungerer
2021 blir et mulighetenes år i storhusholdningsmarkedet, også for aktører med lite eksponering til bransjen fra før av.
0 Comments
read more
Back to Blog

Utnytter du mulighetsrommet i nettbasert salg?

16/12/2020

 
Nettbasert salg er en Coronavinner. En av de store usikkerhetene inn i 2021 er i hvor stor grad forbrukers varige handlemønster er endret.
Picture

​I tradisjonell retail er kampen om hylleplass og forbrukers oppmerksomhet inne i butikkarenaen et gjennomanalysert tema. Etter hvert som mer handel er flyttet til nettet er vi overrasket over at ikke aktørene har gjort mer for å tilpasse arbeidsformer i kommunikasjon, salg og innovasjon til nettbasert salg som en unik arena.

Noen aktører er ekstremt  dyktige i håndtering av nettbasert salg. Men det gjelder først og fremst aktører som har oppstått på nett. Aktører som konverterer til nettet har i mindre grad hatt tilstrekkelig fokus på at dette er en svært annerledes arena.
  • Forbrukeradferd, for eksempel kjøpsbeslutningen er annerledes på digitale flater
  • Hylleplassen har et annet design. Alternativkostnaden er knyttet til forbrukers oppmerksomhet, ikke den fysiske plass
  • Forutsetningene for service er svært forskjelligartet
  • Målbarhet og planleggingsforutsetninger er annerledes. Herunder også fysisk logistikk
Picture
Altfor mange har vært opptatt av å bygge sin egen nettkanal. Sjeldent møter vi aktører som er opptatt av å bli knallgode på salg gjennom etablerte eksterne netthandelskanaler. Her er det etablert trafikk, og sannsynligheten for å nå frem til forbruker vil ofte være vesentlig bedre enn om bedriften selv etablerer en butikk.
En aktør som bevisst legger opp til å være trafikkbygger gjennom eksterne etablerte nettkanaler kan fort bli en vinner. 
Godt salg på nett innebærer effektiv utnyttelse av nettarenaens mange fordeler.
  • Vesentlig bedre mulighet for å differensiere produktinformasjon etter behov
  • Større mulighet for utprøving av nyheter – vesentlig rimeligere innovasjonsprosesser fordi en kan øke treffsikkerheten gjennom tidlig utprøving
  • Økt potensial for inntjening gjennom mer bevisst segmentering og målbar anvendelse av priselastisiteter
  • Rett organiserte data gir glimrende tilgang til adferdsbasert forbrukerinformasjon, og helt nye muligheter til å prioritere innovasjon og kommunikasjon med basis i forbrukerkompetanse
  • Mer direkte adgang til sluttbruker enn på noen fysisk handelsplass – dermed også mer målrettet oppfølging for service og ettersalg/gjenkjøp
​Strategy House har bred erfaring med nettbaserte salgsformer både gjennom egen satsing og som rådgiver. Vi tar gjerne en nærmere samtale rundt hvordan du kan gjøre nettet til en mer effektiv salgsarena.
0 Comments
read more
Back to Blog

Tiden for å planlegge post-koronaviruset er nå

2/12/2020

 
For alle som liker å ha en plan – så fremstår glasskula for 2021 grumsete og uklar. Vi vet ikke når koronaviruset slipper taket i samfunnet. Og vi vet absolutt ikke hvordan forbruker vil agere eller hvordan myndighetene vil slippe opp restriksjoner på adferd og reising.
  • Vil serveringsmarkedet kjapt vinne igjen sine markeder slik at dagligvare opplever stagnering?
  • Er trykket i varehandelen så sterkt i 2020 at vi kjøper hva vi har behov for av mer varige forbruksgoder i år?
  • Har pandemien varig flyttet handlemønstre over på nett?
  • Ser vi varige endringer i hvordan vi organiserer arbeidslivet? Vi har fått en infrastruktur som tillater langt større innslag av hjemmekontor enn før pandemien
Picture

Det er essensielt å planlegge før pandemien faktisk er over

Picture
Vi er optimistiske på at vi ser lyset i enden av tunnelen av denne pandemien, selv om vi kan komme til å få en ny topp etter juletider og et stykke ut i januar. Vaksinen ser ut til å rulles ut raskere enn den nye PS5-konsollen. Det betyr derimot ikke at pandemien er avblåst 01. februar. Det vil fortsatt være store korona-påvirkninger på driften i hele første kvartal. Antagelig også moderate, direkte følger i andre kvartal. 
Det blir fortsatt et svært unormalt år. Og det krevet at vi planlegger annerledes. Budsjettet blir feil. Uansett. Referansen til fjoråret også. Vi må fortsatt følge opp tallene, men som styringsverktøy blir budsjett og historikk svakere i 2021 enn normalt. Vi tror også at 2022 vil kreve annerledes styring. Potensielt er 2023 første normalår, uten påvirkning av pandemien.
Styringen i 2021 må orienteres mot tiltak og hurtig implementering. Se mer fremover – ikke stole på historikken. Vinnerne viser evne til evne til løpende tilpasning hvor en leser endringer i markedet og justerer verdikjeden kjapt i forhold til dette. Den vil dreie seg mer om bruk av riktige måltall og tett oppfølging av disse enn tradisjonell budsjettstyring. 
Planer som tar høyde for ulik utvikling, sikrer funksjonelle prosesser og styringsverktøy vil gjøre det langt enklere for hele organisasjonen å dra i riktig retning, selv i en uklar, omskiftende periode. 
Styringsverktøyet som vi besitter i Strategy House er meget velegnet for ledelse av denne type endring. Vi arbeider gjennom tett involvering av bedriftens sentrale medarbeidere, hvilket er avgjørende for gjennomføring av nødvendige endringer. Vi implementerer rett datafangst og bruk av de nøkkeltall som er viktigst for løpende å forstå virksomheten.
Picture
Svært mange bedrifter er ikke dyktige nok til anvendelse av dataen de har tilgjengelig. Mange har for svak forståelse av hvilke data som er kritisk, formidler dem ikke tydelig nok og bruker dem ikke bevisst nok i ledelse og prioritering. Ofte vet en ikke hva en egentlig vet…..
2021 blir uoversiktlig. De dyktige aktørene er på hugget og reagerer hurtig på endringene. 2021 er også et mulighetenes år som kan brukes til å styrke bedriftens reaksjonsevne på endring.
Om du er nysgjerrig tar vi gjerne en samtale.
1 Comment
read more

    Send oss en melding om du lurer på noe

Send e-post

Ring oss på +47 95 77 77 73

Besøksadresse: Lysaker torg 6

​Strategy House AS
Postboks 181, 1325 Lysaker