• Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
Strategy House
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan

Bloggen til Strategy House

Vi publiserer våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland nedenfor. Nytt innhold legges ut ca hver 6. uke.
​For å motta varsel når vi publiserer nye analyser, kan du fylle ut skjemaet til høyre. 
Abonner

    Om bloggen

    Her publiserer vi våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland. Om du vil abonnere på våre innlegg, kan du gjøre det via denne lenken. Da får du e-post hver gang vi publiserer noe nytt. 

    Vi publiserer nye analyser ca 6-9 ganger i året

    Arkiv

    December 2020
    December 2019
    November 2019
    June 2019
    April 2019
    December 2018
    August 2018
    April 2018

    Kategorier

    All

Back to Blog

Etter korona: Rally i serveringsmarkedet

16/12/2020

 
Picture
Knapt noen del av økonomien har lidd mer i 2020 enn serveringsmarkedet, særlig segmenter og enkeltaktører som ikke har kunnet hente noe av den tapte fortjenesten i fra takeaway og hjemleveringsmarkedet. NHO spår at alle covid-restriksjoner er borte til sommeren, og vi får en sterk vekst i privat forbruk. Etter alle solemerker kan 2021 i sum bli et rekordår for bransjen.
Likevel er det særlig en grunn til at aktører i serveringsmarkedet ikke bør ta et godt nytt år for gitt: sannsynligvis vil ikke et post-covid status quo tilsvare "business as usual" de siste årene. Det blir en ny kamp for forbrukerens gunst, nye leverandører som vil kjempe seg frem, og nye forbrukervaner man må ta stilling til. Et rally i serveringsmarkedet er veldig godt nytt for fremoverlente bedrifter som evner å omstille seg hurtig og la seg styre av forbrukerens ønsker, ikke et ønske om å gjenskape driften fra 2010-tallet. 
Picture
Vi har ikke svarene på hvilke konkrete tiltak eller trender som vil føre til størst vekst etter pandemien, men vi kjenner til suksessfaktorene vellykkede konsepter og kjeder vil følge:
  • Bruke første kvartal til god planlegging av tiltak for når restriksjoner forsvinner
  • Er raske i å sette nye konsepter og tiltak i test
  • Bevisst utprøving, og måle hva som fungerer
2021 blir et mulighetenes år i storhusholdningsmarkedet, også for aktører med lite eksponering til bransjen fra før av.
0 Comments
read more



Leave a Reply.

    Send oss en melding om du lurer på noe

Send e-post

Ring oss på +47 95 77 77 73

Besøksadresse: Lysaker torg 6

​Strategy House AS
Postboks 181, 1325 Lysaker