• Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Skattefunn-søknad
    • Om SkatteFUNN
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Skattefunn-søknad
    • Om SkatteFUNN
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan
Strategy House
  • Hjem
  • Blogg
  • Om Strategy House
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Forbrukerstyrt topplinjevekst
    • Digitalisert marginbedring
  • Matsvinn
  • Skattefunn-søknad
    • Om SkatteFUNN
  • Fremtidens handel
  • 100dagersplan
  • Økonomistyring
  • Strategiplan

Bloggen til Strategy House

Vi publiserer våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland nedenfor. Nytt innhold legges ut ca hver 6. uke.
​For å motta varsel når vi publiserer nye analyser, kan du fylle ut skjemaet til høyre. 
Abonner

    Om bloggen

    Her publiserer vi våre analyser om dagligvarebransjen i inn- og utland. Om du vil abonnere på våre innlegg, kan du gjøre det via denne lenken. Da får du e-post hver gang vi publiserer noe nytt. 

    Vi publiserer nye analyser ca 6-9 ganger i året

    Arkiv

    December 2020
    December 2019
    November 2019
    June 2019
    April 2019
    December 2018
    August 2018
    April 2018

    Kategorier

    All

Back to Blog

Utnytter du mulighetsrommet i nettbasert salg?

16/12/2020

 
Nettbasert salg er en Coronavinner. En av de store usikkerhetene inn i 2021 er i hvor stor grad forbrukers varige handlemønster er endret.
Picture

​I tradisjonell retail er kampen om hylleplass og forbrukers oppmerksomhet inne i butikkarenaen et gjennomanalysert tema. Etter hvert som mer handel er flyttet til nettet er vi overrasket over at ikke aktørene har gjort mer for å tilpasse arbeidsformer i kommunikasjon, salg og innovasjon til nettbasert salg som en unik arena.

Noen aktører er ekstremt  dyktige i håndtering av nettbasert salg. Men det gjelder først og fremst aktører som har oppstått på nett. Aktører som konverterer til nettet har i mindre grad hatt tilstrekkelig fokus på at dette er en svært annerledes arena.
  • Forbrukeradferd, for eksempel kjøpsbeslutningen er annerledes på digitale flater
  • Hylleplassen har et annet design. Alternativkostnaden er knyttet til forbrukers oppmerksomhet, ikke den fysiske plass
  • Forutsetningene for service er svært forskjelligartet
  • Målbarhet og planleggingsforutsetninger er annerledes. Herunder også fysisk logistikk
Picture
Altfor mange har vært opptatt av å bygge sin egen nettkanal. Sjeldent møter vi aktører som er opptatt av å bli knallgode på salg gjennom etablerte eksterne netthandelskanaler. Her er det etablert trafikk, og sannsynligheten for å nå frem til forbruker vil ofte være vesentlig bedre enn om bedriften selv etablerer en butikk.
En aktør som bevisst legger opp til å være trafikkbygger gjennom eksterne etablerte nettkanaler kan fort bli en vinner. 
Godt salg på nett innebærer effektiv utnyttelse av nettarenaens mange fordeler.
  • Vesentlig bedre mulighet for å differensiere produktinformasjon etter behov
  • Større mulighet for utprøving av nyheter – vesentlig rimeligere innovasjonsprosesser fordi en kan øke treffsikkerheten gjennom tidlig utprøving
  • Økt potensial for inntjening gjennom mer bevisst segmentering og målbar anvendelse av priselastisiteter
  • Rett organiserte data gir glimrende tilgang til adferdsbasert forbrukerinformasjon, og helt nye muligheter til å prioritere innovasjon og kommunikasjon med basis i forbrukerkompetanse
  • Mer direkte adgang til sluttbruker enn på noen fysisk handelsplass – dermed også mer målrettet oppfølging for service og ettersalg/gjenkjøp
​Strategy House har bred erfaring med nettbaserte salgsformer både gjennom egen satsing og som rådgiver. Vi tar gjerne en nærmere samtale rundt hvordan du kan gjøre nettet til en mer effektiv salgsarena.
1 Comment
read more
Myla R link
1/12/2023 11:35:50 am

Hi great reading your blog

Reply



Leave a Reply.

    Send oss en melding om du lurer på noe

Send e-post

Ring oss på +47 95 77 77 73

Besøksadresse: Lysaker torg 6

​Strategy House AS
Postboks 181, 1325 Lysaker