For noe over 10 år siden møtte jeg to entusiastiske menn som ville selge mat på nett. Som gammel bransjemann var jeg skeptisk. Men da de fortalte at de ville etablere hentepunkter i stedet for å kjøre maten helt hjem – så tenkte jeg at dette faktisk kan fungere.
For at man i et høykostland med norsk demografi skal gjøre noe så kostnadskrevende som siste-mil-leveranser til døra av dagligvarer. Det er rett og slett ikke logisk. En av bransjens store fortrinn rent økonomisk er jo at man får forbruker til å komme i butikken, plukke varer, og ta siste-mil-logistikken selv.
Jeg tok litt feil. For jeg møter jevnlig småbarnsfamilier med to utearbeidende foreldre som får hverdagen til å gå opp fordi Oda sparer dem for besøkene i dagligvarebutikken. Oda blir et vesentlig instrument for å løse tidsklemma.
Oda har aldri tjent penger. Kapitalutvidelser er gjennomført til stadig lavere kurs, og gamle aksjonærer er vannet kraftig ut. For to år siden ble de integrert med en tilsvarende aktør i Sverige; Mathem; som også sleit økonomisk.
For øyeblikket er Oda i en situasjon hvor de enda ikke har offentliggjort regnskapene for 2024. De påstår at de tjener penger på drift i Norge. Jeg håper det er riktig, men vi venter på tallene.
Oda har vært flinke til å bygge logistikk- og IT-løsninger. Samtidig har de gjort fundamentale feil som gjør at de sliter med å lykkes.
Punktene over er såpass fundamentale at om Oda ikke overlever vil dette være hovedårsakene. Uansett er Oda veiviseren for morgendagens dagligvare.
Jeg spår en modell som tilbyr forbruker fire typer handleopplevelser. Basert på en butikkstruktur med større og vesentlig færre butikker enn i dag.
Butikkene vil ha to hovedareal. Det ene er for selvbetjening som i dag; hvor ferskvarer vil få betydelig plass. Det andre er et lagerområde egnet for plukk. Hovedfokus på tørrvarer.
Forbruker sine fire muligheter for handel vil være:
Vanskeligere er det ikke. I optimalisert form vil en struktur som dette vil ta ut 20-25% av kostnadene i dagens verdikjede for mat. Lagerarealene og god logistikk gir mulighet for betydelig bransjeglidning og nye kampanjestrukturer – handelshusene vil kunne levere convenience til forbruker på med en helt annen bredde enn i dag.
Men krever innovasjon i mye høyere tempo enn dagens aktører leverer. Og jeg er så gammel at jeg har innsett at jeg neppe noen gang vil få oppleve min Drømmebutikk!
Strategy House AS
Copyright © Strategy House AS
Org nr: 984 90 9047