Kasselappen

December 15, 2025

Gjennom Trumf, R og Coop Medlem tilbys du rabatter. Kjedene anvender sine bonussystemer mer og mer aktivt for å påvirke dine valg og beslutninger. Men de vil også ha deg til å bruke fordelskortene for å få mest mulig informasjon om din kjøpsadferd.

Så får vi håpe at kjedene bruker informasjonen de får om deg til å gi deg bedre produkter og tilbud, og ikke til å sikre at deres egen inntjening på deg som kunde blir så høy som mulig. Det er nok en form for kombinasjon. Jeg har i flere av mine blogger påpekt at myndighetene er dårlige regulatorer av dagligvarebransjen, rett og slett fordi de ikke har satt seg tilstrekkelig inn i hvordan bransjen fungerer.

En av de pussige forholdene er at myndighetene ikke har sett mer og tydeligere på verdien av kassalappen og informasjonen som kan samles rundt den. Her viser jo vi som forbrukere vår adferd, og gode algoritmer kan sette dette sammen til viktig informasjon knyttet til hva som skaper prøving av nye produkter, hvem som gjenkjøper varer, priselastisiteter, effekt av ulike tilbudsstrukturer og kampanjer. Betydningen av at denne type informasjon monopoliseres hos kjedene er alt for svakt belyst i debatten om priser og makt i bransjen.

For deg og meg som forbrukere er det et spørsmål om kjedene betaler tilstrekkelig for tilgangen til den private og ekstremt verdifulle informasjonen som din handlelapp er. Det er også betenkelig at industrien som utvikler nye produkter i beste fall må betale for tilgangen til kassalappinformasjonen.

Som forbrukere ønsker vi nye og bedre produkter. Vi ønsker at utvikling av produkter skal skje så billig som mulig, for kostnader til utvikling inngår i både industrien og varehandelens kalkyler, slik at lite effektivt utviklingsarbeid innebærer høyere priser.

God og effektiv tilgang til informasjon om hva du og jeg kjøper, samt hvem som kjøper hva, er selve fundamentet i effektiv innovasjon og produktutvikling. Det er ingen tvil om at et system som gir industrien fri tilgang til kassalappinformasjonen styrker både evne og effektivitet i utviklingsarbeid. Det vil også sikre at industrien har samme forutsetninger for effektiv utvikling som Handelens Egne Merker, som jo gjennom eierskapet hos kjedene vil ha tilgang til denne type informasjon.

Meld deg på nyhetsbrevet!

bm@strategy-house.no
KONTAKT OSS

Kontakt

+47 957 77 773
Tusen takk! Du er nå påmeldt nyhetsbrevet.
Oisann! Her gikk noe galt. Vennligst refresh siden og prøv igjen.

Strategy House AS

Copyright © Strategy House AS

Org nr: 984 90 9047